2009-12-01

1:a advent...

...blev en mycket mysig dag, med lite julpyntade och annat mys...
...tills telefonen ringde och Johan berättade att vi hade haft inbrott i huset där hemma. Såååå triiiiist. Man blir så trött på sånt, men men. Tack och lov förstördes inte så mycket, merän dörren dem bröt sig in genom. Lite grejor fick dem med sig, men det kan dem ta. Det känns som att man skiter i grejorna, dem är ersättliga, det är mer känslan att någon, förmodligen några, har varit inne i vårt hus!!! Läbbigt när man tänker på det. Ja ja inte så mycket att göra åt...

Annars är allt bara bra här. Idag har jag och barnen varit en tur till Lotte Mart och handlat. Vi hittade pepparkaksformer. Pepparkaks degen och så även ingredinserna till Lussebullar var beställt från Sverige så det hade farmor och farfar med sig. Så snart blir det bak här hemma. Känns som att julstämningen har infunnit sig även här hos oss i Korea! Julmusiken spelas för fullt och julpyntet glimmar i kapp här hemma! Hotellet pryds med stora vackra granar och annat fint julpynt.

På tisdag blir det en julfest här på hotellet. Till festen är barn från ett barnhem här i Korea inbjudna. En av granarna här på hotellet pryds av jätte fina julkort, som är gjorda av dessa barnen. På varje kort har varje barn skrivit vad dem önskar sig i julklapp. Tanken är alltså att vi som ska på festen får i uppdrag att köpa en julklapp till ett av barnen. Idag stod jag och läste på dem fina julkorten, och blev riktigt ledsen. Hur många barn i 9 årsåldern önskar sig ett par varma byxor, nu till vintern, eller en varm tröja? Jag hade nog förväntat mig att det skulle stå mer att dem önskade sig olika typer av leksaker. Man känner sig lite ledsen när man läser på korten. Fina tomtar som är ritade av barn, på ett barns vis, fast med lite annorlunda önskningar än vad som förmodligen stod på min önskelista när jag var 9...

Men visst den lille pojke som vi ska handla till ska få ett par varma byxor, men jag kommer nog att lägga ner lite annat kul till honom också! Hoppas att han blir glad :)

4 kommentarer:

  1. Vad fint av hotellet att bjuda in dessa stackars barn på julfest. Blev riktigt rörd när jag läste om önskekorten. Tänk vilket överflöd av grejor våra barn lever i och så finns det så många barn som lever i denna fattigdom på både kärlek och saker =(
    kram Annika

    SvaraRadera
  2. Så tråkigt med inbrottet... Men som du säger så är det ju materiellt...
    Skulle så gärna ha velat skickat alla de saker som jag just lämnat till grannars barn ner till er i stället så att alla dessa barnhemsbarn kunde fått användning av dem istället, skulle nog komma mer till nytta hos dem... Kan du inte komma ihåg namnet och adressen på det barnhemmet så kanske vi kan åka dit med presenter nästa gång vi åker till Korea! Får sån ångest när jag tänker på att det faktiskt kunde varit mina barn som kunde haft deras plats. I Korea är det ju så att fadern har rätt till barnen vid en skilsmässa trots att de oftast har minst tid för barnen då de jobbar oerhört mycket i Korea. Många klarar helt enkelt inte av att ta hand om sina barn och då hamnar många på barnhem trots att mamman hade velat ta hand om sina barn.... Så orättvist!!!! Kram/ Linda Danielsson

    SvaraRadera
  3. Hejsan Linda!
    Jag ska absolut kolla upp namnet på barnhemmet!
    Jag kan förstå vad du menar, med att det kunde varit era barn som kunde haft deras plats :( När man tänker på det inser man att dessa barn som kommer på julfesten är ju lite "äldre" alltså i 9 -10 års åldern. Dem kommer nog sorligt nog få stanna på barnhemmet för alltid...
    Visste inte alls det du berättar om att pappan har rätten till barnen. Men jag blir inte förvånad, saker och ting fungerar inte riktigt som i Sveige om man säger så.......
    kram kram på dej

    SvaraRadera