2009-09-23

Idag...







(Utanför palatset, fler bilder finns i mobilen, kommer senare)








...har jag och barnen besökt ett jätte vackert palats, Gyeonbokung Palace. Där var så fint att jag knappt kunde tror att det var sant.

Med kartan i högsta hugg begav vi oss ut, och efter några stopp mest för att dubbelkolla med en mera van Korean om var vi var kom vi faktiskt utan några problem fram. Tyvärr kan nog varken ord eller bilder förklara hur det såg ut där. Det var nog som sagt något av det vackraste jag någonsin sett....

Vi hade det jätte mysigt där och har gått och strosat där i faktiskt 6 timmar idag. Vädret är som sagt jätte fint här det är typ som hög sommar hemma!

Inne på museet som hörde till palatset blev vi alldeles överrumpalde av ett gäng Japaner. Eller vi och vi, snarare barnen jag är väl inte lika intressant. Jag skojar inte om jag säger att det stod minst ett tiotal japaner runt dem och ville fotograferas med dem. Alla turades om (män som kvinnor)och dem hjälpte varandra att ta kort med varandras kameror när det var någon annans tur att fotas med Albin och Elton. Dem var alldeles till sig (japanerna alltså) och blixtrarna från deras kameror lös upp hela museet..... Albin och Elton tycker att det
är roligt och smilar gärna upp sig inför kamerorna.

Alla tror att dem är tvillingar för dem tycker att dem ser likadana ut.......

Vidare utanför museet var det en ny grupp, kan ha varit kineser denna gången, tja och så pågick det lite under hela dagen. Var vi än gick blev vi stoppade för fotografering, antingen av turistgrupper eller enstaka par. En och annan gång får jag väl erkänna att även
jag blev tillfrågad att ställa upp på foto :)

Även om det låter lite konstigt så känns det inte obehagligt på någotvis. Dem är väldigt försiktiga men tycker att barnen är så himla vackra säger dem hela tiden. Det är väl deras verkligen kritvita hår som är så ovanligt här som gör att det blir så speciellt med Albin
och Elton och alla andra nordiska barn för den delen också..... Men visst jag får nog erkänna och säga när jag såg turistgrupper inne på palatset eller museet försökte jag gå ett annat håll. Men Albin njuter i fulla drag och går gärna där det är som mest folk, fast jag försöker förklara för honom att han vet vad som kommer att hända. Men han tycker väl det är gött för han får massa godis och sånt från dem.

Sen har vi nog kommit med i koreansk tv också.... På väg hem mötte vi en stor hop med reportar med film kameror. Dessa sprang omkring två människor som jag förstås inte vet vilka är, men det var ett yngre par som såg ut till att vara kändisar, det vittande som sagt var alla filmkameror runt dem om, men även tjejerna som stod runt på gatan och skrattade och pekade. Så klart fick den här "kändisen" syn på mig och barnen (som tur var kunde han inte stanna pga av alla jornalister) men han vinkade på oss och frågade hur länge vi skulle stanna i Korea, och vips så var filmkamerorna riktade mot oss istället, jag svarade honom ganska snabbt och gick därifrån ännu fortare.......

Bilderna från dagen är till mesta dels tagna med mobil kameran, och det var visst någon sladd som fattades som gör att vi skulle kunna lägga upp dem. Hann ta någon enstaka bild med den vanliga kameran innan batteriet dog.....

Tja det var väl vår dag idag, och just det, förstås avslutades dagen med en dopp i poolen:)

4 kommentarer:

  1. Hej igen!! Vilken utflykt!! Du måste lägga in bilder på de... Och vad fantastiskt duktig du är på att skriva!! Jag har redan blivit helt beroende av er resa MÅSTE kolla varje dag vad som hänt:) Ha de gött/sussi

    SvaraRadera
  2. Kul att höra att du tycker om att läsa bloggen. Man vet ju inte om någon läser det man har skrivit!!! Jag ska försöka lägga in lite bilder från vår utflykt. Ska bara fixa den där sladden.....
    Ha det kram kram :)

    SvaraRadera
  3. Jag läser också men jag är för blyg för att kommentera...:)/Andreas

    SvaraRadera
  4. Ha ha du blyg hmmmm? tja det tror jag vad jag vill om!!! ;) Men kul att du läser bloggen :) ha det bra och hälsa så gott
    // Sofia

    SvaraRadera