2009-09-22

mmmmm....

..vilken middag jag bjöd på idag... eller???

Efter att igen varit i poolen några timmar (vi kommer vara som russin när vi kommer hem om det ska fortsätta så här), var det dags för lite middag. Så jag fixade lite köttfärs och pasta. Men det var bara det att när jag stod och tillagade köttfärsen kom jag på att vi inte har köpt några kryddor när vi var och handlade oops.....

Med barn som var ganska gnälliga, hungriga och trötta efter badet kändes det inte som ett alternativ att ta bort all mat från spisen för att bege sig ut för att köpa kryddor. Så idag bjöd jag mina barn och mig själv på pasta med malet kött helt enkelt...... Tur för Fredde att han käkar middag på jobbet..... och att barnen inte är så värst kräsna.....

Har träffat en jätte trevlig Koreansk tjej som jag har pratat en del med dessa dagarna.
Jag har passat på att fråga henne en del saker om Korea. Hur likt är egentligen kinesiska språket det koreanska??? Inte likt alls. En korean och en Kines förstår varandra inte ett enda dugg!!! Det trodde jag inte...... Så jag var tvungen att fråga om dem där tecknena som dem använder när dem skriver, är dessa något samma, typ som svenska och norskan, men det var inte heller likt över huvudtaget.... Ett och annat tecken kanske man kunde förstå, men det var nog inte så man kunde få ett samanhang i en kinesk text om man pratar koreanska.


Var tvungen att fråga henne om Syd och Nord Korea. Det är som välbekant känt att man kommer inte in i Nord Korea. Men tydligen har dem något berg eller liknande (turist attraktion)Sydkoreanerna får åka till. Detta är en arrangerad turist resa. Som går till det här berget och tillbaka igen. Inget stopp eller liknande utan bara raka vägen fram och tillbaka. Jo det är ju klart det blir väl ett stopp på berget antar jag ;)

Men hur är det då om man har släktingar i Nord Korea? Träffar man aldrig dem då? Man försökte att inte dela på familjer då landet delades, och om man har en släkting som bor på andra sidan gränsen får man vid bevakade tillfällen träffa dessa!!!

Sen var det där om dem amerikanska namnen. Alla som jobbar på hotellet heter något amerikanskt. Jag har funderat en del över det. Får bara personer med amerikanska namn jobb här??? eller hittar dem på namn????? Nää tydligen är det så att alla väljer ett amerikanskt mellan namn här i Korea. Som man då använder sig av beroende på vad för typ av arbete du har. Det vekar som det har ganska mycket med status att göra om du får använda ditt ameriknska namn. Fredrik berättade att en av hans chefer har tom fått ett amerikanskt efternamn, och då har man tydligen hööög status när man även blivit tilldelad det!!!

Hmmm ganska intressant......

3 kommentarer:

  1. Tjena!! Du kanske ska överlåta de där med matlagning till den där Kate, eller??? HA HA HA :))))))
    Här hemma är de riktig höst nu, regn,blåst o kallt så ni behöver inte ha någon hemlängtan...
    Ha de gött/sussi

    SvaraRadera
  2. Hahha Japp Katie borde helt klart tagit över matlagningen.......
    Tur vi får så stadig frukost i allafall, den brukar stå sig ganska många timmar.....

    Nää någon hemlängtan har vi inte alls ännu, men visst vi har ju inte varit här så länge heller.....

    Här här det jätte varmt, värsta svenska högsommaren, och då menar jag inte den svenksa sommaren med regn som brukar hära till vanligheterna hemma.... Nää här är verkligen jätte varmt, så gött!!!
    Hälsa Poppe
    Kram kram

    SvaraRadera
  3. vi ar val framme pa flygplatsen Tack for fin veckor hos Er Vi saknar Er redan inc gick bra,men dom tog min stora tandare. Johan far kopa en ny.Albin vet hur den skall se ut.Kramar

    SvaraRadera